Tanker om omställning och globala målen
Jag funderade länge på hur företag som Graphicview ska kunna bidra till omställningen inför 2030. Företag som arbetar med visuell kommunikation är helt digitaliserade, vi använder endast datorer och el. Vi kan välja el leverantör, såklart. Om våra produktioner ska tryckas på tex papper så kan vi vara med att påverka val av papper och tryckeri. Fast när det kommer till datorer, programverktyg och molntjänster har vi inte så mycket att välja på. Och bland de stora leverantörerna vi kan välja så har vi svårt att kontrollera om de i sin tur använder grön el eller hur de arbetar med de globala målen.
Kreativa designerens nya roll
Som kreativ designer har jag ett sätt att tänka dvs ett kreativt sätt att lösa problem. Kreativt tänkande visar sig att vara till god hjälp, när vi alla står inför kritiska problem som måste löses. Problemet vi behöver lösa nu är hur vi ska kunna rädda vår planet. Det kallas tydligen Design Thinking. Jag visste inte om att det är det jag använder i mitt dagliga arbete som illustratör och grafisk designer, innan jag började läsa om det. Så nu tänker jag att mitt bidrag till omställningen inför 2030 är att hjälpa till med att förklara problem och lösningar i bild. Att få vara med i en tvärvetenskaplig grupp att lösa problem, med det visuella som mitt verktyg.
Graphicview har valt att arbeta med kunskap åt alla
Fattigdom och okunskap utgör allvarliga hot mot vår planet. Kunskap till alla, dvs att göra kunskap mera tillgänglig är som sagt något vi som kreativa designer och visuella kommunikatörer kan arbeta med.