Varför min passion för visuell kommunikation?
Jag har alltid försökt göra texten mera tydlig med bilder. Sent om sider förstod jag att visuell kommunikation är mitt sätt att bidra. Målet med all visuell kommunikation som tex grafisk design och illustration är att underlätta och förklara eller tydliggöra information. I dagens informationssamhälle är visuell kommunikation ennu mera aktuellt.
Design matters för att citera Debbie Millman och hennes poddcast
Varför grafisk design
Jag har jobbat med grafisk design sedan jag utbildade mig till lithograf i Oslo för en evighet sedan. Den gången producerade jag allt till tryckt media. Nu, ett antall erfarenheter, utbildningar och kurser senare så är jag som alla andra helt digitaliserade. Jag målar även akvarell digitalt på min iPad 🙂 Till riktig speciella tillfällen målar jag såklart fortfarande med pensel doppat i färg och vatten på fint akvarellpapper. Doften av fuktigt akvarellpapper ger lite extra skaparglädje 🙂
Några ord om mig
Nu kan jeg begynne å kalla mig för en senior grafisk designer och illustratör. Efter många år som anställd i den grafiska branschen bestämde jag mig för att starta eget företag. Hösten 2014 tog jag steget och blev grundare och ägare till Graphicview I See U AB.
Jag säljer grafisk design, logo, grafisk profil, marknadsföringsmaterial, grafik till din hemsida, illustrationer, informationsgrafik, animation, förklarningsvideo, sätter böcker, ritar möten o workshop mm
Jag ser människan i kunden – inte kunden i människan. Samarbete är roligare än konkurrens.
Jag vill göra det svårbegripliga lättare att ta till sig med tydlig visuell kommunikation. För mig är det viktig att alla ska ha möjlighet att förstå för då blir livet mera rättvist.
Porträtt foto på Mette Koverberg driver Graphicview I See U ab
Därför grafisk design
När jag utbildade mig till grafiker i Oslo sent 80-tal, fick vi välja inriktning mellan typografi eller lithografi. Jag valde lithografi dels för att jag alltid har uttryckt mig i bild och dels för att tekniken hade kommit längre på bildsidan. Och…Jag hade sett en Mac! I min ägo hade jag ett klistermärke med Apples första logotype – äpplet i regnbågens färger. Snack om lycka 🙂
Med ritmappen under armen
Ett år tidigare, gick jag med en ritmapp innehållande mina alster under armen och knackade dörr hos alla reklambyråer i Oslo och fick stryka över namnen ett efter ett i tur och ordning på de gula sidorna av telefonboken, urrivna från en telefonhytt uppe på Briskeby. Ett namn på listan förde mig till en adress på västkanten och upp en trapp längst upp till i ett vindsutrymme med utsikt över Oslos takåsar.
Mitt första möte med digital grafisk design
Där satt två män och jobbade på var sin Mac och med ritbord och spritspenna… de gjorde en reklamaffisch till Frejas NonStop choklad… från och med det ögonblicket var jag frälst! Och det är just den här händelsen som är kärnan i min passion och varför jag gör det jag gör.